La crisis permanent
que assola la zona es basa en la disputa d’un territori que actualment els
manté dividits. Aquesta seria la visió en una escala macro, però si enfoquem el nostre ull cap a una escala micro veurem com una premissa general
també passa a ser un matís concret.
Els divendres és el
dia del senyor pels musulmans, al-yuma’a,
el seu dia de repòs, de reunió i de dedicació al Senyor. Aquí tota l’activitat
es paralitza i els carrers es converteixen en deserts. A la vegada el divendres
és el dia que comença la festivitat setmanal jueva, que abraça part de la tarda
i l’endemà, dissabte, i es coneix com a sabbat.
El divendres doncs és també una divisió que provoca un manteniment de la
crisis. D’una forma rutinària al llarg de les últimes dècades els divendres han
estat dies d'enfrontaments llargs i violents entre les dues comunitats,
sobretot en ciutats com Hebron o Jerusalem, on el conflicte està marcat per la
guetització demogràfica de la ciutat.
El fet de la rutina és el que destaca. Com un fenomen
com és la guerra s’ha convertit en una quotidianitat i de quina manera afecta a
l’evolució del conflicte és extremadament corrosiu.
Les protestes,
normalment del bàndol palestí, són després de les pregàries del migdia dirigides
cap a zones on habiten jueus o que controla l’exèrcit israelià. La via acostuma
a ser sempre la mateixa: pedres i corredisses. Metodologia ancestral contra fusells,
metralladores i cotxes blindats. És evident que no busquen desbancar l’exèrcit
de les seves posicions, aconseguir un canvi social a la ciutat o un ressò
internacional. Simplement volen mantenir la flama de la resistència per quan
arribi el seu moment indicat, el de la revolta definitiva, intentat ja al 1987
i al 2000. Però la qüestió és que en l’actualitat la rutina de les pedres ha
esdevingut més un joc que una protesta social.
Avui ho hem viscut
a Hebron, ciutat de lluita i resistència per excel·lència a Palestina. A partir
de els 12 a.m. la gent es comença a aglomerar davant del checkpoint que els separa dels seus antics barris. Comencen a caure
pedres, surten els soldats i llancen trets a l’aire. El carrer esdevé un niu
d’amagatalls i tàctiques, tècniques definides i nens, molts nens. Són ells la
majoria dels protestants, van amb patinets, mocadors amb els que es tapen la
cara i pedres, sobretot pedres. És un joc de fet i amagar per ells, busquen fer
emprenyar l’enemic, provocar.
És evident que en
aquestes protestes es concentra odi i rancor, revenges personals i somnis de
llibertat, però un cop ho veus, hi ets a dins i observes acabes concloent que
la gran majoria ho vol, però sap que aquesta no serà la via. La forma
despreocupada en què la vida segueix abans, durant i després dels enfrontaments
dóna una visió d’això. La protesta s’ha convertit en rutina, aquesta en un joc on la gran majoria són nens i, a la
vegada, ens aporta una gran sèrie de preguntes sense resposta com: en cas d’una
3a Intifada com molts proclamen, tindria algun sentit?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada